Alig pár nap telt el Hiller István örömteli bejelentésétől, miszerint a PIRLS nevezetű szövegértési teszten 45 ország közül az ötödik helyen végeztünk,( lám-lám, nemcsak a gyászos emlékű PISA teszt van, azóta eltelt pár év, és rengeteg reform, nemhiába, a tíz évesek kiválóan teljesítenek, mondom lassan is, hogy mindenki értse: k i v á l ó a n t e l j e s í t e n e k ) máris jött a hidegzuhany: az imént említett rémes nevű vizsgán hoztuk a formát.
Milyet? A szokásost. Nincs változás a magyar diákok PISA-felmérésen elért eredményeiben a három és hat évvel ezelőtti vizsgálathoz képest – jelentette ki Balázsi Ildikó, az Oktatási Hivatal osztályvezetője. És az eredmények magukért beszélnek: 20% a diákokból nem érti az olvasott szöveget, gyakorlatilag funkcionális analfabéta.
Hát ez szép, mondhatnánk, nem történt semmi fejlődés. Ugyanakkor, ha más szemszögből vizsgáljuk, nem is romlott. Ez azért jó, nem? Így tálalta ugyanis a legtöbb média.
Ennek örülni kell. Hipp-hipp-hurrá! Hol a pezsgő, Pityu?
Ami meglepett viszont, hogy a legelső ilyen felmérés eredményei után óriási médiavisszhang keletkezett, ugyan hová lett a magyar intellektus, mindenki felelőst keresett, a politikusok egymásra mutogattak, a pedagógusok a szülőkre és viszont...aztán a következő felmérés is ugyanazt az eredményt hozta, és a rákövetkező is.
Így ennek most már alig van hírértéke, nem foglalkozunk vele, ennyit tudunk és kész.
Beletörődtünk. Beletörődtünk?
De hiszen ezek a fiatalok mennek érettségi után továbbtanulni, muszájból, a diploma ma már a minimum a munkaerőpiacon. Hogy közben nem érti amit olvas? Nem baj, csak tudja visszamondani, ha kérdezem. Az elég. De hát ilyen alapok után mit várunk a felsőoktatásban?
Hogy saját szavakat használjon, gondolkozzon, neadj’isten, vitatkozzon az előadóval, nos, az teljességgel felesleges. Az csak pluszmunkát jelentene a tanárnak. Azzal foglalkozni kell, amire a leterhelt tanarak nem érnek rá. Plusz órát rászánni a drága időből?
Viszont felfedeztem egy blogot, ahol az oktatáspolitikáról van szó – egy értelmes kezdeményezés, ami talán ( remélem) tényleg beérik. Örömmel olvastam végig, jó látni, hogy fiatalok felelősen gondolkodnak a jövőről, és mindent (amit tudnak, persze) megtesznek a változásokért, hogy valóban fejlődés legyen az új irány. Kezdésnek itt a dec.11-én induló rendezvény, ahol a külföldi oktatási rendszerek elemzésének tanulságairól lesz kerekasztal beszélgetés.
Utolsó kommentek